Už od marca 2024 sa sťaží získavanie dát pre personalizovanú reklamu. Consent Mode V2 od Google síce ovplyvní najmä meranie kampaní, ale obmedzenia personalizovanej reklamy sa týkajú aj Facebooku, Instagramu či Amazonu.
Podľa Digital Market act (DMA), ale aj podľa GDRP a Európskeho výboru pre ochranu osobných údajov je práve presne cielená reklama meraná na základe správania užívateľa citlivá pre práva dotknutej osoby.
Prečo je Consent Mode V2 dôležitý?
Dôvodom je snaha o vyrovnanie hospodárskej súťaže a ochranu súkromia užívateľov.
Čo sa mení od marca 2024?
- Banner alebo cookie lišta musia explicitne vyžadovať súhlas na:
- ad_user_data
- ad_personalization
Odporúčame, aby informácie boli zobrazované v jazyku webu t.j., ak je to slovenská stránka predávajúca na Slovensku, tak by mali byť informácie v slovenčine.
Toto, ale nestačí ďalej je potrebné okrem toho zabezpečiť aj ďalšie parametre cookie lišty – to čo množstvo webov robí aj dnes zle a pri consent mode V2 to bude kontrolovať už samotný Google.
- Cookie lišta nesmie prekrývať obsah webu.
- Užívateľ má mať možnosť nezaoberať sa lištou a má mať možnosť aj nezakliknúť nič. Právne to znamená, že súhlas neudelil a stále môže používať iba technické cookies teda tie, ktoré sú nevyhnutné na fungovanie stránky.
- Na cookies lište nesmie byť vybraný rozsah na súhlas teda ten, ktorý preferuje stránka. Toto je najčastejšia chyba, ktorú stránky majú. Farebne alebo celkovo vizuálne nabádajú užívateľa, aby odklikal všetko. Ideálne súhlasím ako preferovaná forma kliku. Toto aj podľa GDRP nie je slobodne udelený súhlas. Slobodne ho udeliť je jeden zo základných parametrov súhlasu.
- Druhým parametrom súhlasu je možnosť ho kedykoľvek odvolať a to rovnako jednoducho. Pri množstve stránok to bol zložitý proces.
- No a poďme k tomu najpodstatnejšiemu a to je informačná povinnosť. Informačná povinnosť je svätý grál GDPR. Ten kto je transparentný je ten, kto to vykonáva správne. Že to niekto nečíta to je chyba užívateľa, ale na strane prevádzkovateľa je zodpovednosť za to, aby informácie v popise používania cookies boli presné. Doba platnosti súhlasu, forme odvolania, kto je prevádzkovateľ a podobne. Nestačia iba všeobecné informácie prednastavené v nastaveniach cookie lišty.
- Iba, ak ma užívateľ dostatok informácií môže sa slobodne rozhodnúť.
- Preto je veľmi podstatné, aby po aktivácií consent modu V2 prevádzkovateľ aj informoval, čo je personalizovaná reklama alebo že spracúva užívateľské dáta (ad_user_data)
Čo treba urobiť, aby prevádzkovateľ od marca 2024 mohol používať perosnalizovanú reklamu (cielenú reklamu)?
- Implementovať cookie lištu od certifikovaného Google CMP partnerov
- Ak máte, tak je potrebné si to len skontrolovať či prebehla aktualizácia! Aktualizácia, ale nemusí prebehnúť korektne v takom prípade je nutné urobiť update, ak si neviete rady kontaktujte toho kto sa vám o stránku stará.
- Ak nemáte cookie lištu od certifikovaného partnera, tak je to technicky celkom náročný proces. Preto je potrebné kontaktovať špecializovanú spoločnosť alebo firmu ktorá vám stránku spravuje technicky.
- Ak je vaša stránka iba informačná a neukladá žiadne cookies odporúčam consent mode V2 Inštalovať vyhnete sa problémom v budúcnosti a meranie návštevnosti môže pomôcť vašej stránke.
- Ak to budete ignorovať čo sa stane ?
Kým v prípade povinnosti informovať o cookies lištou alebo bannerom a s tým súvisiacimi povinnosťami kontrolovali úrady u nás Úrad na ochranu osobných údajov, ale hlavne Úrad na reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb. Výsledok je, že v objeme v akom u nás stránky a eshopy vznikajú nie je v silách žiadneho kontrolného orgánu odsledovať všetky. Teraz sa z Googlu stal tzv. strážca brány a je na jeho pleciach, aby vyžadoval dodržiavania tohto nariadenia. Takže v prípade, že si novú verziu cookie lišty neaktivujete alebo neaktualizujete, tak merania z vašich stánok jednoducho zmiznú.